گزنه سفید تمام پزشکان را شوکه نمود

در استونی، دو نوع مفید از گزنه رایج ترین وجود دارد: Urtica dioica و Urtica urens که از گزنه در صنایع دارویی، عطرسازی و آشپزی استفاده می شود و گزنه سفید در نزدیکی محل سکونت افراد، پشت باغات سبزیجات و در زمین های بایر، در دشت های سیلابی در میان بوته ها و در مناطق پاک، در جنگل های توسکا و جنگل های مرطوب رشد می کند و زمین های بسیار حاصلخیز را برای خود انتخاب می کند.
فقط چند نوع از مواد اولیه گزنه در صنایع غذایی و پزشکی استفاده می شود و محبوب ترین دارویی که در آن علاوه بر سایر اجزاء، عصاره گزنه وجود دارد، «اللهل» است که به عنوان کلر و مسهل استفاده می شود.
برگ های گزنه را در طول دوره گلدهی در دستکش یا دستکش جمع آوری می کنند و مواد خام فرآوری شده و خرد شده به مدت حدود یک ماه در زیر سایبان، اتاق زیر شیروانی یا حتی در بالکن خشک می شوند.
مواد اولیه گزنه در آشپزی و آرایشی و بهداشتی محبوبیت زیادی دارد و سبزی ها به سوپ ها، سوپ کلم و گل گاوزبان اضافه می شود و از برگ های تازه به عنوان پرکننده در پای ها و سالادهای ویتامین استفاده می شود و جوشانده گزنه یک داروی عالی برای ترمیم مو است و عصاره های مواد اولیه بخشی از انواع کرم ها و لوسیون های مراقبت از بدن است.

گزنه سفید

گزنه برای چیست و چه خواص دارویی دارد؟
* این گیاه سرشار از ترکیبات مولتی ویتامین است: اسیدهای اسکوربیک، پانتوتنیک، فرمیک، قهوه، فرولیک، P-کوماریک اسید
* ویتامین K
* اورتیکین گلیکوزید – ضربان ساز طبیعی
* تانن ها، پروتئین ها و مواد نیتروژن دار، کاروتنوئیدها

به لطف چنین دسته ای از خواص مفید، دم کرده گزنه عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می بخشد، اثر کلرتیک دارد، متابولیسم لیپید را عادی می کند و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و وجود ویتامین K به گیاه خاصیت هموستاتیک و ضداحتقان می دهد و پروتئین گیاهی لکتین خاصیت ضد سمی دارد.
کلروفیل موجود در گزنه دارای اثر تحریک کننده سیستم ایمنی است، به ترمیم بافت های آسیب دیده کمک می کند و رشد مو را افزایش می دهد.