شیشه آلات آزمایشگاهی ایرانی که دنیای پزشکی را شگفت زده کرد!

وقتی صحبت از شیشه آلات آزمایشگاهی ایرانی به میان می‌آید و دلایل خوبی دارد، شیشه انتخاب بسیاری است. یکی، شفاف، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و حرارتی است و در طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها موجود است.

ظروف شیشه ای به دلیل ویژگی های بسیار مطلوب خود در آزمایش های آزمایشگاهی رایج شده اند. در واقع، آنها کارکردهای زیادی را انجام می دهند، اما دیدن آنها در اطراف در آزمایشگاه ها بدون اطلاع از کاربرد آنها می تواند غافلگیر کننده باشد.

اینجا جایی است که این راهنما به کار می آید. در این پست به بررسی انواع ظروف شیشه ای آزمایشگاهی و استفاده از هر نوع آن می پردازیم.

به علاوه، ما برخی از کاوش‌ها را در مورد حمل و نقل ایمن ظروف شیشه‌ای انجام خواهیم داد. بخوانید تا متوجه شوید!

شیشه

قبل از اینکه به استفاده از ظروف شیشه‌ای آزمایشگاهی بپردازیم – اول از همه: چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست ظروف شیشه ای آزمایشگاهی انواع تجهیزاتی هستند که از شیشه ساخته شده و در علم مورد استفاده قرار می گیرند. این شامل آزمایشگاه های شیمی، زیست شناسی و تجزیه و تحلیل است.

علاوه بر این، شیشه را می توان با قالب گیری، برش، خم شدن و دمیدن به اشکال و اندازه های مختلفی درآورد. با این ماده جامد مانند احتمال شکستگی وجود دارد.

بنابراین، کارکنانی که برای اولین بار کار می کنند باید نحوه استفاده صحیح از ظروف شیشه ای را در آزمایشگاه بیاموزند و باید خطرات بالقوه ذاتی کار با آن را بدانند.

اگرچه جایگزین های پلاستیکی وجود دارد، شیشه هنوز مورد علاقه بسیاری است. اما قبل از اینکه مستقیماً به کاربرد ظروف شیشه ای آزمایشگاهی بپردازیم، اگر با خواص کلی آن آشنا باشید مفید خواهد بود.

وقتی صحبت از آزمایش مقاومت شیمیایی بالا به میان می آید، شیشه از پلاستیک بهتر عمل می کند. ساختار جامد آن برای مقاومت در برابر موادی مانند:

اسیدها
مواد قلیایی
حلال های آلی
محلول های نمکی
برخلاف پلاستیک ها، ظروف شیشه ای حتی در دماهای بالا نیز پایداری ابعادی دارند. برای نگهداری معرف و مواد شیمیایی نیز مناسب است.

انواع مختلفی از شیشه های فنی موجود است که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند.